donderdag 19 juni 2008

Charles Bargue, Drawing Course


Ik heb een exemplaar van het boek Charles Bargue Et Jean-Leon Gerome: Drawing Course gekocht en ben nu begonnen met studeren (hiernaast mijn versie van "Plate 1"). Ik heb meerdere boeken over de klassieke teken en schilder methode uit de 19de eeuw en ik ben van plan om mij daar serieus in te gaan verdiepen.
Hier een recensie van de site van Amazon.com "This book is essential for those students who wish to study art seriously, and to make themselves capable enough draftmen in order to paint. It is a complete reproduction of the "fabled but rare" drawing course used in Gerome's studio in nineteenth century Paris, comprising multiple levels of cast drawings, master-copies and linear life-drawings designed specifically to train the student's eye for painting.
The plates are meant for study, to be copied by the student for several purposes; mainly serving as an introduction to the academic drawing process, but also as an artistic and anatomical reference for showing what is essential in form - Bargue, as a teacher, is unmatched in this respect.

I would highly recommend this book to anyone interested in the study and/or appreciation of fine drawing, and cannot thank the Dahesh museum enough for compiling it!"

2 opmerkingen:

rodewinter zei

dit zou dus inderdaad een fabelachtig boek zijn, tenminste het originele exemplaar, dat ik helemaal nog nooit te zien heb gekregen. Ik heb een vraag: Is dit boek (de uitgave van Ackerman) werkbaar zonder de tekeningen uit te vergroten? En kan dit met een groep studenten? Ik heb namelijk hier en daar gelezen dat de reproducties in het boek nogal klein zijn, en dat er moest gescand en geprint worden om het boek werbaar te maken. Dit jaagt de prijs nogal de hoogte in natuurlijk.
Groeten

Rob de Vries zei

Hallo Roland, ik hoop dat je dit leest.Ik kan je niet rechtstreeks mailen.
Het is een prachtig boek maar inderdaad, niet werkbaar zonder de afbeeldingen uit te vergroten zeker die waar meerdere afbeeldingen op staan. Ik scan de afbeelding op 200% in maar dat is ook vrij lastig omdat het boek groot en zwaar is.

Groet,
Rob

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...